Nowe przepisy w zakresie przechowywania akt pracowniczych
- Wysłane przez Magdalena Sienkiewicz
- Kategorie Aktualności prawne
- Data 11 styczeń 2019
Od 1 tycznia 2019 roku weszły w życie nowe przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz.U. z 2018 r. poz. 917), dotyczące przechowywania akt pracowniczych przez pracodawców. Od nowego roku pracodawca może wybrać w jakiej formie przechowywać dokumentację pracowniczą. Zmiana postaci dokumentacji pracowniczej z papierowej na elektroniczną nastąpi przez sporządzenie odwzorowania cyfrowego, w szczególności skanu i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną pracodawcy lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym upoważnionej przez pracodawcę osoby, potwierdzającym zgodność odwzorowania cyfrowego z dokumentem papierowym. Natomiast zmiana postaci dokumentacji pracowniczej z elektronicznej na papierową następuje przez sporządzenie wydruku i opatrzenie go podpisem pracodawcy lub osoby przez niego upoważnionej, potwierdzającym zgodność wydruku z dokumentem elektronicznym.
Ustawa nakłada na pracodawców obowiązek informowania pracowników o zmianie postaci prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej. Pracodawca musi poinformować pracownika o możliwości odebrania poprzedniej formy dokumentacji w terminie 30 dni od przekazania pracownikowi informacji o zmianie sposobu przechowywania dokumentacji pracowniczej. Jeżeli pracownik nie zdecyduje się odebrać dokumentacji, pracodawca może ją zniszczyć.
Ponadto, Ustawa wprowadza obowiązek prowadzenia dokumentacji w taki sposób, aby zapewnić gwarancję zachowania jej poufności, integralności, kompletności oraz dostępności, w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem przez okres zatrudnienia pracownika.
Od 1 stycznia 2019 roku uległ także wydłużeniu okres przechowywania dokumentacji pracowniczej po ustaniu zatrudnienia. Obecnie wynosi on 10 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy został rozwiązany lub wygasł.
Okres przechowywania dokumentacji został przedłużony w dwóch sytuacjach. Po pierwsze jeżeli przechowywana dokumentacja stanowi dowód w postępowaniu (lub może stanowić dowód w postępowaniu) a pracodawca jest jego stroną - wtedy należy przechowywać dokumentacje do momentu prawomocnego zakończenia postępowania. Druga sytuacja ma miejsce kiedy przechowywana dokumentacja stanowi dowód w postępowaniu (lub może stanowić dowód w postępowaniu) a pracodawca powziął informację o wytoczeniu powództwa lub wszczęciu postępowania, wtedy okres przechowywania dokumentacji pracowniczej, przedłuża się o 12 miesięcy. Po upływie wspomnianych 12 miesięcy pracodawca zawiadamia, w postaci papierowej lub elektronicznej, byłego pracownika o możliwości odbioru tej dokumentacji w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia oraz, w przypadku jej nieodebrania, o zniszczeniu dokumentacji pracowniczej.
Dnia 1 stycznia 2019 roku weszło też w życie Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie dokumentacji pracowniczej. Zakłada ono podzielenie przechowywanych akt osobowych na cztery części: A,B,C i D. W części A znajduje się oświadczenia lub dokumenty dotyczące danych osobowych, zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie, a także skierowania na badania lekarskie i orzeczenia lekarskie dotyczące wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich. Część B obejmuje oświadczenia lub dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika. Część C to oświadczenia i dokumenty związane z rozwiązaniem albo wygaśnięciem stosunku pracy. Natomiast część D zawiera odpis zawiadomienia o ukaraniu oraz inne dokumenty związane z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach, które przewidują zatarcie kary po upływie określonego czasu.
Warto podkreślić, że nowe regulacje dotyczące przechowywania dokumentacji pracowniczej dotyczą pracowników zatrudnionych po dniu wejścia w życie ustawy , czyli po 1 stycznia 2019 roku. Natomiast w przypadku pracowników zatrudnionych po dniu 31 grudnia 1998 r. a przed dniem 1 stycznia 2019 r. co do zasady pracodawca powinien przechowywać ich dokumentację przez okres 50 lat od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy.
Magdalena Sienkiewicz
Może Cię zainteresować
Koniec papierologii. Może wreszcie pożegnamy się z absurdalnym obowiązkiem drukowania danych z rejestrów
3
listopad
2025
